Teamtel verbetert uw bedrijfstelefonie

Het kiezen van een nieuwe telefooncentrale

21 may 2018

Een nieuwe telefooncentrale kiezen voor je kmo is niet gemakkelijk. Om te beginnen is het belangrijk een kort overzicht te maken van de verschillende parameters:

  • Beschikbaar budget?
  • Gewenste functionaliteiten?
  • Hoeveel simultane gesprekken moet de centrale kunnen dragen?
  • Welke telefoontoestellen wil je gebruiken?
  • Beheer en onderhoudskosten?

Hou er ook rekening mee dat je bedrijf kan groeien. De centrale zou deze groei best eenvoudig moeten kunnen volgen, en zeker niet belemmeren.

ISDN of VoIP?

Laten we beginnen met de technologie waarmee je belt. Je hebt ruwweg genomen 2 keuzes:

Digitaal (ISDN): In de volksmond ook "traditioneel bellen". Sinds begin jaren '90 bellen we digitaal. Momenteel belt nog ongeveer 60% van de kmo's in Vlaanderen digitaal. In Nederland is dat nog maar 30%. Daar belt 70% van de kmo's VoIP.

Bellen via het internet (VoIP): Veel mensen kennen VoIP door Skype. Sinds een jaar of 10 is VoIP helemaal opengebloeid en neemt deze technologie het stilaan over van digitaal bellen. Je hebt geen aparte telefoonlijn meer nodig en belt simpelweg via het internet. VoIP bel je een stuk goedkoper, mobieler en flexibeler dan digitaal.

Centrale op locatie of in de cloud?

Eens je de technologie hebt bepaald heb je in het algemeen keuze uit 2 types telefooncentrales:

  • On-premise centrale: Hierbij staat de telefooncentrale binnen het bedrijf. Je centrale kan analoog, digitaal of VoIP zijn. Ook de keuze voor een hybride centrale is mogelijk. Daarmee kan je de 3 technologieën combineren (analoog, digitaal of VoIP). Hou rekening met de beheer en onderhoudskosten. Let op: deze kunnen vaak hoog oplopen.
  • Hosted/cloud centrale: Met deze oplossing is er geen telefooncentrale meer aanwezig op locatie. Deze bevindt zich in een virtueel datacenter. Hierdoor moet er dus niet meer op locatie worden geïnstalleerd en bel je VoIP met je IP-telefoon, laptop, smartphone en/of tablet. Het onderhoud en beheer wordt eenvoudig via software gedaan.

De on-premise centrale wordt vooral door grote bedrijven gebruikt (+250 medewerkers). Ze hebben interne kennis om deze te beheren en hebben ook de aangepaste infrastructuur.

De hosted/cloud centrale is vooral interessant voor kmo's tot 250 medewerkers wegens de lage instap. Ook het beheer is een stuk eenvoudiger en flexibeler. Je betaalt meestal een vast maandelijks bedrag per gebruiker (vaak tussen de 8 tot 10€). Zo hoef je geen investeringen te doen en bel je zonder zorgen met een maximum aan functionaliteiten.

Onze mening

Als je aan een nieuwe telefooncentrale toe bent is het, in de meeste gevallen, aangeraden om voor een VoIP centrale te kiezen. Digitale telefonie is achterhaald en vaak onnodig duur en complex. Als je onderneming minder dan 250 medewerkers telt raden wij zeker aan telefonie in de cloud te bekijken. Dit zal je in de meeste gevallen veel geld en frustraties besparen.

Graag professioneel advies?

Vraag je vrijblijvende afspraak aan

boek een afspraak

Samen uw bedrijfstelefonie verbeteren? Minder beheer. Meer functionaliteit. Minder betalen.

boek een afspraak