Blog

Verschil tussen VoIP en cloud telefonie?

Er bestaat wel eens verwarring omtrent de verschillende termen binnen bedrijfstelefonie. 

Vaak kom je termijnen als VoIP, cloud telefonie, hosted telefonie, virtuele pbx tegen. Eigenlijk willen ze allemaal min of meer hetzelfde zeggen, met een paar nuances.

Hieronder vind je alvast even een opsomming van de belangrijkste termen.

VoIP telefonie

VoIP telefonie wil zeggen dat je via je internetverbinding belt en niet meer via een aparte telefoonlijn.

Hierdoor kan je een stuk goedkoper bellen en geniet je van tal van voordelen. Zo is het met VoIP telefonie mogelijk om via de computer of via je smartphone te bellen met je vast zakelijk nummer.

Je kan VoIP bellen in de cloud of met een on-premise telefooncentrale.

Meer info over VoIP telefonie

Cloud telefonie

Met cloud telefonie wordt bedoelt dat je telefooncentrale niet meer lokaal, maar zich in de cloud bevind.

Hierdoor heb je dus geen verouderde telefooncentrale meer nodig op je kantoor. Een groot voordeel van cloud telefonie is dat het een stuk goedkoper is en dat je locatie onafhankelijk kan werken.

Als je telefooncentrale zich in de cloud bevindt bel je altijd VoIP.

Meer info over cloud telefonie

Andere populaire benamingen

Hosted telefonie en virtuele PBX zijn hetzelfde al cloud telefonie. Je telefooncentrale wordt in de cloud "gehost", vandaar de benaming hosted telefonie.

Net als hosted telefonie is een virtuele PBX een telefooncentrale in de cloud. De PBX is virtueel omdat deze zich niet meer fysiek op je kantoor bevind maar als software in de cloud.

Telefonie cloud
Verschil tussen VoIP en cloud telefonie?