Blog

Van ISDN naar VoIP telefonie

De zoektocht naar meer efficiëntie maakt dat bedrijven op volledig nieuwe manieren gaan communiceren. Daarbij komt ook bedrijfstelefonie hoog op de agenda te staan. De klassieke ISDN-technologie maakt steeds vaker plaats voor VoIP en cloud telefooncentrales.

Met VoIP dalen de belkosten (= meer winst) en worden er nieuwe mogelijkheden gecreëerd. Een virtuele telefooncentrale in de cloud gaat nog een stapje verder. Extra lijnen of diensten worden eenvoudig toegevoegd, net als integratie met mobiele telefonie, en ook investeringen in hardware behoren definitief tot het verleden.

ISDN Stopt! Wat nu?

De kans is groot dat uw onderneming gebruik maakt van ISDN om te telefoneren en te faxen. Waarschijnlijk heeft u daarvoor een kleine of middelgrote ISDN-centrale staan om de toestellen in uw bedrijf te koppelen aan het telefoonnetwerk.

Deze technologie is verouderd, duur en vaak inefficiënt. In de jaren ‘90 zorgde ISDN ervoor dat kmo’s betrouwbaar en kwaliteitsvol konden bellen. Sinds de 21ste eeuw er een nieuwe en betere technologie: VoIP of bellen via het internet.

In Nederland belt zowat 75% van de ondernemingen als VoIP, want ook daar stopt het ISDN aanbod. In België belt ongeveer nog 50% van de bedrijven via ISDN-lijnen.

In België zullen we dus aan een grotere inhaalrace moeten beginnen dan onze noorderburen. Verwacht wordt dat eind 2018 zowat 65% van de ondernemingen in Vlaanderen VoIP zullen bellen.

  • Maar wat is VoIP?
  • Wat zijn de voordelen?
  • En waar moet ik op letten?

Van ISDN naar VoIP telefonie

Met VoIP belt u niet langer via de verouderde ISDN-lijnen maar wel via het internet. VoIP bestaat eigenlijk al sinds de jaren 90 en sinds 15 jaar helemaal operationeel.

Als eindgebruiker verandert er aan het bellen zelf niets. U kunt nog steeds perfect bellen met uw vaste telefoon naar andere nummers, het buitenland, mobiele nummers,.... Alleen de technologie die erachter ligt is een stuk goedkoper en efficiënter.

Het bellen over internet werkt eigenlijk precies hetzelfde als een document downloaden of uploaden op het internet. De gesproken tekst wordt in kleine pakketjes verdeeld en over het internet van zender naar ontvanger gestuurd.

Naargelang de persoon waarnaar u belt worden de pakketjes bij de operator omgezet naar een analoog signaal of gewoon doorgestuurd naar de VoIP-centrale aan de andere kant van de lijn. Aan het telefoneren zelf verandert er dus weinig, enkel aan wat er gebeurt tussen uw toestel en dat van uw correspondent.

  • Tot 60% goedkoper dan ISDN bellen
  • Optimale geluidskwaliteit
  • Extra mogelijkheden: Softphone, Smartphone app,....

Cloud telefonie

Net als bedrijfsdata en -toepassingen verhuizen ook telefooncentrales steeds vaker naar de cloud. Bedrijven huren als het ware een telefooncentrale op afstand. Telefonie via zo’n virtuele telefooncentrale biedt extra voordelen tov nog een centrale ter plaatse.

Uw telefooncentrale wordt in een beveiligde datacenter gehost met de nodige back-up systemen zodat u steeds en overal bereikbaar bent. Via een software kunt u zelf eenvoudig uw eigen centrale beheren: belgroepen, wachtrijen, openingsuren, gebruikers toevoegen,...

Vaak betaal je maandelijks een bedrag en kun je daarmee genieten van een professionele centrale die meegroeit met uw bedrijf:

  • Geen investeringen of onderhoud
  • Enorm gebruikersgemak
  • Makkelijk schaalbaar
  • Locatie onafhankelijk werken/bellen

Download VoIP telefonie startersgids

Ontdek wat VoIP & cloud telefonie juist is, wat de voordelen zijn en waar je op moet letten bij de omschakeling.

Van ISDN naar VoIP telefonie