Blog

VoIP telefonie: Quality of Service

Het implementeren van een QoS (Quality of Service) is belangrijk als je VoIP wil bellen. Hierdoor geniet je van betere gesprekskwaliteit en krijgt je voice verbinding voorrang op minder belangrijk verkeer op je netwerk.

Waarmee kan QoS helpen?

  • Latency: vertraging voor pakketbezorging
  • Jitter: variaties in vertraging van pakketlevering
  • Pakketverlies: te veel verkeer zorgt ervoor dat er netwerk pakketten wegvallen

Door een QoS te implementeren binnen je LAN zorg je ervoor dat je voice datapakketen (VoIP verbinding) voorrang krijgt op anders (minder belangrijk) verkeer. Zonder QoS is er geen garantie op een goede gesprekskwaliteit.

Zeker bij ondernemingen met 50 toestellen of meer is het instellen van een QoS op de firewall belangrijk. Bij minder dan 50 toestellen kan het zeker helpen bestaande voice problemen op te lossen maar is het niet noodzakelijk.

Als je je eigen netwerkbeheert kan je zelf de Quality of Service implementeren. Indien je zelf je netwerk/firewall beheert kan je dit aan je externe IT partner vragen in te stellen.

VoIP telefonie: Quality of Service