Teamtel verbetert uw bedrijfstelefonie

VoIP telefooncentrale kopen?

8 may 2019

VoIP is aan een stevige opmars bezig in België. Veel bedrijven ontdekken de kostenbesparing en extra functionaliteiten die een overstap naar VoIP realiseren. Als je VoIP wil bellen heb je wel een VoIP telefooncentrale nodig. Ontdek in dit artikel waarop je moet letten als je een VoIP telefooncentrale wenst te kopen.

Wat is VoIP telefonie?

Voice over IP, of kortweg VoIP, is de nieuwe standaard voor bedrijfstelefonie. VoIP vervangt volledig de verouderde ISDN of BA-lijnen.

Met VoIP bel je rechtstreeks via je internetverbinding en dus niet meer via een aparte telefoonlijn. Dit zorgt ervoor dat je een stuk goedkoper kan bellen en geniet van extra functionaliteiten.

Wat heb ik nodig om VoIP te bellen?

Om VoIP te bellen moet je relatief weinig aan je infrastructuur veranderen. Je hebt wel een VoIP telefooncentrale nodig. Deze telefooncentrale kan zich ook in de cloud bevinden. Hierdoor is er geen fysieke telefooncentrale meer nodig op locatie.

Naast de VoIP telefooncentrale heb je alleen IP-telefoontoestellen nodig als je nog met vaste of draagbare toestellen wenst te werken. Met VoIP telefonie kan je ook via de PC bellen met een headset of via je GSM met onze smartphone app.

Hoe goed moet mijn internet zijn?

In 90% van de gevallen is een standaard zakelijk internetverbinding meer dan voldoende om optimaal VoIP te bellen. Als je met minder dan 50 vaste toestellen werkt kan je gewoon via je huidig internetabonnement bellen.

Indien er meer dan 50 vaste toestellen zijn moeten we even bekijken of je huidige internetsnelheid voldoende is. Mogelijks is er een upgrade nodig maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn.

Wat kost een VoIP telefooncentrale?

Als je voor een VoIP telefooncentrale in de cloud kiest heb je relatief weinig investeringskosten. Je betaald een vast bedrag per gebruiker/toestel per maand voor de VoIP centrale en onderhoud. Dit bedrag is tussen de €5 en €8 per gebruiker/toestel.

Als je dus met 10 toestellen werkt zal je maandelijks ongeveer €80 betalen voor je volledige VoIP centrale + onderhoud.
Indien je ook IP-telefoontoestellen nodig hebt kan je deze aankopen of huren. Voor een kwalitatieve IP-toestel moet je rekenen op ongeveer €100 - €120 eenmalig. Je kan ook een IP-toestel huren tussen de €2 - €5 per maand. Dan heb je geen eenmalige investering.

Als je volledig via de PC wenst te bellen met onze softphones heb je alleen een goede headset nodig. Reken daarvoor tussen de €50 - €150 voor een kwalitatieve headset.

Voor een fysieke VoIP telefooncentrale is er wel een grotere eenmalige investering nodig, je moet de centrale namelijk aanschaffen. Veel hangt af van hoeveel toestellen en gelijktijdige gesprekken je wenst om de correcte prijs te weten.

Is VoIP telefoneren wel betrouwbaar?

Hier kunnen we kort op antwoorden: JA!

VoIP telefonie is een uiterst betrouwbare manier om zakelijk te bellen. In Nederland belt ongeveer 70% van de bedrijven al via het internet. Aangezien de ISDN-lijnen in België binnenkort zullen verdwijnen zal ook hier een snel worden overgeschakeld naar VoIP bellen.
De kwaliteit van professioneel VoIP bellen is ook helemaal anders dan bijvoorbeeld via Skype bellen.

Meer weten over VoIP telefooncentrales?

Contacteer ons voor meer informatie of een vrijblijvende offerte.

boek een afspraak

Samen uw bedrijfstelefonie verbeteren? Minder beheer. Meer functionaliteit. Minder betalen.

boek een afspraak