Blog

3CX telefonie: De complete gids

De pandemie lijkt IP-telefonie (Internet Protocol) op kruissnelheid te hebben gezet. Organisaties zijn massaal overgestapt van verouderde digitale telefooncentrales naar nieuwere op internet gebaseerde platforms, zoals het 3CX-telefoonsysteem

Ontdek alles wat 3CX te bieden heeft in dit handige overzicht.

3CX: een overzicht

Op software gebaseerde telefoonoplossingen bieden verbeterde functionaliteiten en open allerlei extra communicatiemogelijkheden.

Ze presteren ruimschoots beter dan hun analoge of digitale tegenhangers. Ondertussen zullen de oudere ISDN-lijnen aan het uitfaseren in België en Nederland.. Verouderde, op hardware gebaseerde telefoonsystemen, zullen achterhaald raken.

Heeft je organisatie nog een traditionele PBX-telefooncentrale? Op een gegeven moment wil je in plaats daarvan snel kunnen schakelen naar een op internet gebaseerde telefoonoplossing. De geavanceerde functies van het 3CX-telefoonsysteem maken het voor zowel grote als kleine bedrijven eenvoudig en aantrekkelijk om om te schakelen. 

Waarom stappen zoveel organisaties over op 3CX? Wat zijn de voordelen ten opzichte van traditionele telefoonsystemen en hoe stel je het in?

3CX telefonie

Wat is 3CX?

3CX is een op software gebaseerd IP-telefoonsysteem dat zowel op locatie als in de cloud kan worden ingezet. Via SIP-trunks kunnen spraak, video, data en berichten via een internetverbinding worden verzonden. Het is een VoIP systeem met open standaarden. Je hebt dus de vrijheid om je eigen keuzes te maken over alles, van nummers tot toestellen tot hostingoplossing.

Met meer dan 250.000 installaties is 3CX hard op weg een van 's werelds favoriete telecomplatforms te worden. Het is schaalbaar, betaalbaar en gebruiksvriendelijk en omvat spraak, video, berichten en chat, en biedt organisaties van elke omvang een allesomvattende, geïntegreerde communicatieoplossing.

Wat zijn de verschillen tussen 3CX en tradionele telefooncentrales?

Op een traditionele telefooncentrale wordt er gebeld via de standaard telefoonlijnen (ISDN-lijnen). Het telefoonsysteem is vaak een fysieke doos aan de muur of in een datacenter. Deze hardware heeft regelmatig onderhoud en dure software-upgrades nodig.

Daarentegen combineren op software gebaseerde IP-telefoonsystemen, zoals 3CX, internetconnectiviteit met verschillende technologieën. Spraakoproepen, video, data en berichten worden via de cloud overgebracht in plaats van via fysieke analoge of digitale lijnen. 

Een IP PBX kent geen limieten voor buitenlijnen, noch voor het aantal interne toestellen en toestellen dat kan worden aangesloten. Deze bieden alle voordelen van nieuwe technologie en wegen ruimschoots op tegen de mogelijkheden van oudere telefoonsystemen.

Wat zijn de voordelen van 3CX?

✅ Unified Communications eenvoudig gemaak

De omvang van de 3CX-software maakt dat het veel meer is dan alleen een telefoonsysteem. Naast spraak maakt het video, berichten en chat mogelijk, plus synchronisatie met veel populaire zakelijke CRM's.

Met de geïntegreerde softphone- en smartphoneclients krijgen gebruikers automatisch toegang tot al deze geavanceerde, unified communications-functies. Alles draait vanaf één platform, dus je hoeft geen aparte programma's te leren om ze te gebruiken. Telefoongesprekken, e-mails, livechat en videovergaderingen worden gedeeld via dezelfde UC-interface. Dit versnelt de communicatie-efficiëntie en opent allerlei mogelijkheden voor werken op afstand.

  •  Volledig Unified Communications-platform
  •  Spraak, video, e-mails en chat via dezelfde interface
  • Telefonisch inbellen op 3CX webmeeting
  • Betere communicatie en mogelijkheden voor werken op afstand

Ideaal voor telewerk

Als cloudgebaseerd systeem is 3CX overal toegankelijk waar een internetverbinding is. Dat maakt het het perfecte telefoonsysteem voor thuiswerken. Met de 3CX-clientsoftware gaat telefonie overal mee naartoe, zodat je het telefoonsysteem van het bedrijf kunt gebruiken, zelfs als je niet op kantoor bent.

Ideaal voor werken vanop afstand, 3CX maakt het voor medewerkers mogelijk om overal te bellen of gebeld te worden. Ze kunnen ook videovergaderingen regelen, leveranciers berichten sturen en chatten met collega's in verschillende vestigingen of locaties. 

Je kan 3CX op elk apparaat gebruiken, zoals een GSM of laptop, door de Softphone-app te downloaden. Privacy en professionaliteit zijn gegarandeerd. Persoonlijke gegevens zijn verborgen zodat het lijkt alsof je belt vanaf het vertrouwde bedrijfsnummer. En als je het druk hebt, kan je jouw status bijwerken naar "niet storen", zodat iedereen kan zien dat u niet beschikbaar bent om te bellen.

  • Overal toegang tot je bedrijfstelefonie
  • Stel je beschikbaarheid in en bekijk die van collega's
  • WebClient voor werken op afstand op elk apparaat
  • Softphone-app houdt persoonlijke gegevens van personeel privé

Bespaar tot 60% op je telefoniekosten

De meeste traditionele telefoonsystemen vereisten maandelijkse onderhoudscontracten, met af en toe hoge reparatiekosten. Met 3CX zijn er geen omdat het een op software gebaseerd telefoonsysteem is, geïmplementeerd in de cloud.

Het 3CX-prijsmodel bespaart ook elders geld. Er is geen licentie per gebruiker. In tegenstelling tot traditionele systemen zijn de kosten gebaseerd op je aantal gelijktijdige gesprekken. Dus het toevoegen van extra gebruikers brengen geen extra kosten met zich mee. Mocht het aantal gelijktijdige gesprekken toch stijgen, dan hebben wij de tools om dit te monitoren en je indien nodig snel door te stoten naar het volgende niveau.

Daarnaast bel je een stuk voordeliger als je via de SIP trunk van Teamtel belt. Gemiddeld bespaar je tot wel 60% op je belkosten. Voor internationale bestemmingen kan deze besparing nog groter zijn.

    • Geen reparatiekosten
    • Geen kosten per gebruiker, maar alleen voor aantal gelijktijdige gesprekken
    • Tot 60% goedkoper bellen

Teamtel: 3CX Titanium partner

Teamtel is de grootste en enige 3CX Titanium partner in België. Hiermee ben je verzekert van een uitstende klantenervaring en telefonieoplossing zonder zorgen. 

Zit je nog met vragen of wil je persoonlijk advies? Geef ons zeker een seintje!

Contacteer ons

3CX telefonie: De complete gids