Teamtel verbetert uw bedrijfstelefonie

Het verschil tussen VoIP en ISDN?

10 december 2018

Met het einde van ISDN in zicht stappen meer en meer ondernemers over naar VoIP. Echter krijgen wij nog vaak de vraag wat nu het verschil is tussen VoIP en ISDN.

WAT IS VOIP?

VoIP is de afkorting van Voice-over-Internet-Protocol en dit protocol maakt het mogelijk dat je kan bellen via het internet. Hierdoor is niet langer een analoge of digitale telefoonlijn (ISDN) nodig.

Je belt via je internetverbinding en hebt geen aparte telefoonlijn meer nodig. Er is ook de mogelijkheid om via je PC, smartphone of tablet te bellen. Ook video- en webmeetings kunnen vanuit 1 platform verricht worden.

Daarnaast biedt VoIP het grote voordeel van locatie onafhankelijk te werken. Zo kan je perfect van thuis, hotel of op eender welke locatie met internet bellen. Ideaal voor thuiswerkers of medewerkers die vaak op de baan zijn.

ISDN: WAT IS DAN ISDN?

Integrated Services Digital Network, in de volksmond ISDN genoemd, is een vorm van digitale telefonie. Commerciële varianten zijn ISDN-2, ISDN-15 en ISDN-30, waarbij het getal staat voor het aantal simultane gesprekken.

ISDN is een aparte telefoonlijn die in verbinding staat met je telefoontoestellen. Tegenover analoge telefonie geeft ISDN de mogelijkheid om verschillende gesprekken gelijktijdig te voeren.

Hoewel ISDN betrouwbaar en goede geluidskwaliteit levert, wordt deze eind 2019 stopgezet en vervangen door VoIP-lijnen. VoIP is minstens zo betrouwbaar en geeft betere geluidskwaliteit. Daarnaast is VoIP tot 60% goedkoper dan via ISDN-lijnen te bellen.

DE MISVATTINGEN OVER VOIP TELEFONIE

Voor veel ondernemingen is er toch nog wat onzekerheid als het aankomt op VoIP. Zo zijn er heel wat misvattingen over de kwaliteit en betrouwbaarheid van bellen over het internet. Hieronder proberen we de meestgestelde vragen te beantwoorden;

  • Gaat de gesprekskwaliteit niet achteruit als ik VoIP bel?

Veel bedrijven denken dat VoIP zorgt voor een slechtere geluidskwaliteit, maar in de praktijk is de gesprekskwaliteit juist beter. Het juiste VoIP toestel, in combinatie met de juiste kwaliteit codec, zorgt voor een optimale HD (high definition) geluidskwaliteit. Uiteraard dient je internetverbinding performant te zijn. Echter is dit bij de overgrote meerderheid van de Belgische ondernemingen het geval. De kwaliteit en snelheid van het internet is de laatste jaren sterk toegenomen, waardoor deze ideaal is om VoIP te bellen.

  • Is VoIP wel betrouwbaar en stabiel?

VoIP is net zo betrouwbaar als een traditionele ISDN verbinding van Proximus of Telenet. Ook al valt je internet uit, je blijft steeds bereikbaar voor je klanten. Inkomende oproepen worden dan automatisch doorverbonden naar mobiele telefoonnummers. Via een smartphone app kan je nog steeds bellen via een 3G of 4G verbinding.
Een andere optie is een back-up internetlijn te implementeren. Zo heb je steeds de garantie op connectiviteit. Kortom, betrouwbaarheid van VoIP wordt tot een maximum gegarandeerd.

  • VoIP staat toch nog in de kinderschoenen?

VoIP bestaat al meer dan 15 jaar en is een volwaardige manier om professioneel te bellen. De reden waarom ISDN stopt is juist omdat VoIP gewoonweg beter is. Zowel aangaande betrouwbaar, functionaliteit als prijs.

Graag professioneel advies?

Vraag je vrijblijvend gesprek aan

boek een afspraak

Samen uw bedrijfstelefonie verbeteren? Minder beheer. Meer functionaliteit. Minder betalen.

boek een afspraak